Dysleksja rozwojowa , czyli specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu
Dzieciom, które mają trudności w czytaniu i pisaniu potrzebna jest zarówno specjalistyczna pomoc , jak i codzienne wsparcie ze strony najbliższych. Przede wszystkim dziecko trzeba wspierać , tak aby czuło, że ma wpływ na swoja sytuację. Musi ono uwierzyć w siebie i podjąć wysiłek zmagania się ze swoimi trudnościami na tyle, na ile jest to możliwe a także nauczyć się z nimi żyć.
Wyniki badania prowadzonego w Polsce wskazują, iż w każdej klasie można spotkać średnio troje dzieci z problemem dysleksji rozwojowej !
Dysleksja rozwojowa
Nazwa całego zespołu specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, w uproszczeniu dysleksja. Trudności w czytaniu i pisaniu objęte tą nazwą mogą występować u dziecka w trzech formach:
👉 dysgrafia – trudności w opanowaniu pożądanego poziomu graficznego pisma,
👉 dysleksja – specyficzne trudności w nauce czytania , którym często towarzyszą trudności w pisaniu,
👉 dysortografia – specyficzne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni ( nie tylko błędy ortograficzne).
Otrzymanie opinii stwierdzającej dysleksję nie jest ostatnim, ale pierwszym krokiem na drodze do pokonania trudności. Stwierdzenie dysleksji rozwojowej niestety często staje się wymówką dla dzieci jak i dla rodziców. Uczniowie rozgrzeszają się w ten sposób z nieznajomości ortografii i niechęci do czytania. Ich zdaniem otrzymanie opinii o dysleksji rozwiązuje problem i zwalnia ich z zajmowania się nim w ogóle. Nic bardziej mylnego. Dlatego ogromna odpowiedzialność spada na rodziców. Jeśli rodzice naprawdę chcą pomóc dziecku, jest tylko jeden skuteczny sposób – systematyczna praca.
Nie należy zwalniać ucznia z obowiązku pracy nad problemem.
Dzieci z trudnościami w nauce czytania i pisania powinny uczestniczyć w zajęciach korekcyjno-kompensacyjnych oraz w terapii pedagogicznej. Ich istota sprowadza się do korekcji, czyli usprawniania zaburzonych funkcji poznawczych i ruchowych dziecka oraz poprawy ich współdziałania. Prowadzi też do kompensacji czyli usprawniania funkcji dobrze rozwijających się w celu wspomagania słabiej rozwiniętych lub częściowego ich zastępowania.
Jakie cechy wzmacnia terapia pedagogiczna?
Celem terapii pedagogicznej jest stymulowanie ogólnego rozwoju ucznia i usprawnianie funkcji ważnych w procesie uczenia się czytania i pisania:
✅ wzrokowo-przestrzennych , to jest skupiania uwagi wzrokowej, spostrzegania i pamięci wzrokowej, spostrzegania przestrzeni;
✅ słuchowo-językowych ,czyli skupiania uwagi słuchowej, spostrzegania i pamięci słuchowej dźwięków mowy oraz funkcji językowych;
✅ motorycznych – tj, sprawności manualnej ogólnego rozwoju ruchowego dziecka
Zadaniem terapii jest również łagodzenie zaburzeń emocjonalnych, będących efektem szkolnych niepowodzeń oraz wypracowanie motywacji do nauki, której zwykle brakuje uczniom z dysleksją, gdyż utracili ją wskutek utrzymujących się niepowodzeń szkolnych.
Zapraszamy do Orzełka, oferujemy:
- terapię pedagogiczną (Sprawdź),
- terapię logopedyczną i neurologopedyczną (Sprawdź),
- zajęcia rozwijające umiejętności matematyczne dla dzieci młodszych Matematyczny Orzełek (Sprawdź),
- zajęcia w ramach Akademii Gimnastyki Korekcyjnej i przygotowania motorycznego dla dzieci i dorosłych (Sprawdź).