Logopeda jest terapeutą mowy i wymowy człowieka na każdym etapie jego życia, począwszy od okresu noworodkowego po wiek dorosły.
Najczęściej jednak kojarzony jest ze specjalistą zajmującym się rozpoznawaniem i usuwaniem wad wymowy u dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.
Logopeda zajmuje się zaburzeniami mowy, które przejawiają się w postaci m.in. trudności w wysławianiu się, nieprawidłowym tonie głosu, artykulacji, fonacji czy płynności. Stara się likwidować bariery komunikacyjne, które mogą wpływać negatywnie na rozwój emocjonalny, intelektualny i społeczny pacjenta.
Kiedy do logopedy?
gdy podczas karmieniu piersią noworodka lub niemowlęcia występują problemy
gdy dziecko młodsze oraz starsze oddycha cały czas lub często buzią; śpi z otwartą buzią, nadmiernie ślini się
gdy 7- mies. i starsze dziecko nie reaguje na swoje imię, nie odwraca się w kierunku źródła dźwięku
gdy roczne dziecko nie rozumie kierowanych do niego prostych poleceń
gdy dziecko po przejściu na pokarmy stałe ma kłopoty z gryzieniem, żuciem i przełykaniem ich
gdy starsze dziecko słucha głośno włączonych multimediów (TV, tablet, komórka, magnetofon)
gdy często choruje na infekcje górnych dróg oddechowych
gdy brak jest u dziecka etapu gaworzenia, a dziecko 18- mies. w ogóle nie mówi
gdy podczas mówienia wsuwa język między zęby (dotyczy to już najmłodszych dwuletnich dzieci)
gdy dwulatek nie bawi się w zabawy „na niby”, nie potrafi udawać, nie nawiązuje kontaktu wzrokowego, nie wykazuje zainteresowania mową
gdy trzylatek nie wymawia głosek „k, g, l”, samogłosek ustnych, nie wypowiada się zdaniami
gdy czterolatek zamienia głoski „s, z, c, dz” na „ś, ź, ć, dź”, nie umie opowiedzieć co działo się w przedszkolu, zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne (zamiast WODA wymawia FOTA), nie wypowiada prawidłowo większości głosek
pięciolatek nie potrafi podzielić wyrazów na sylaby, nie mówi poprawnie głosek „sz, ż (rz), cz, dż)
sześciolatek nieprawidłowo wymawia głoskę „r” lub wypowiada ją gardłowo, języczkowo
gdy dziecko podczas mówienia powtarza sylaby, głoski, zacina się- wyraźnie występuje u niego niepłynność
Zawsze, kiedy rodzic ma wątpliwości, obawy dotyczące rozwoju mowy swojego dziecka:
czy właściwie stymuluje jej rozwój poprzez sposób karmienia dostępnymi sprzętami (smoczkami, łyżeczkami, kubeczkami)
czy we właściwy sposób bawi się z dzieckiem
czy prawidłowo ćwiczy mowę dziecka
powinien skontaktować się z LOGOPEDĄ!
Pierwsza wizyta u logopedy dziecięcego trwa ok. 1 godz.
Logopeda przeprowadza na początku wywiad z Rodzicem dotyczący m.in. przebiegu ciąży (przyjmowane leki, przebyte choroby matki), porodu, stan dziecka po urodzeniu (skala Apgar, niedotlenienia, choroby, zaburzenia, interwencje medyczne), dotychczasowy rozwój dziecka. Następnie po wywiadzie bada mowę dziecka odpowiednimi, dostosowanymi do jego wieku narzędziami (zabawkami, arkuszami badań, obserwacją spontanicznych zachowań). Ocenia budowę narządów mowy, sposób oddychania, poziom rozumienia poleceń, zgryz, orientacyjnie bada słuch. Kiedy zachodzi taka potrzeba, kieruje na konsultację do innych specjalistów np. ortodonty, laryngologa, foniatry, audiologa, fizjoterapeuty. Na koniec spotkania przedstawia swoje wstępne spostrzeżenia i ewentualnie proponuje terapię.
Niezbędnymi przy prawidłowym przebiegu terapii logopedycznej są ćwiczenia oddechowe, o których więcej może Wam powiedzieć nasz trener Romański Karol podczas zajęć z gimnastyki korekcyjnej.
O MNIE
Jestem Logopedą z 20- letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Od początku swojej kariery logopedycznej zajmuję się terapią dyslalii - tzw. prostych wad wymowy, jednak coraz częściej trafiają do mnie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: niedosłuchami pochodzenia obwodowego i korowego, alalią (niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, SLI), afazją, zaburzeniami komunikacji towarzyszącym Zespołowi Aspergera, Zespołowi Downa, Upośledzeniu Umysłowemu.
Rosnące potrzeby terapeutyczne spowodowały, że w MARCU 2020 r. uzyskałam dyplom ukończenia studiów w zakresie Neurologopedii z tytułem Specjalisty Wczesnej Interwencji Neurologopedycznej.
MOJE KWALIFIKACJE
Uczestniczyłam w swoim życiu zawodowym w licznych kursach, warsztatach i Konferencjach Naukowych m.in.:
- Ankyloglosja Noworodków i Niemowląt.
- Logorytmika - ruch słuch słowo- certyfikat uprawniający do prowadzenia zajęć logorytmicznych.
- Terapia dziecka z rozszczepem oraz elektrostymulacji w logopedii,
- Wykorzystanie elementów metody verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej.
- Neurorehabilitacja traktu ustno-twarzowego,
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia; diagnoza- terapia- masaż,
- Implanty ślimakowe- gdy aparat słuchowy nie wystarcza.
- Holistyczny model wsparcia osób niedosłyszących.
- Zespół Aspergera- szkolenie w Fundacji Synapsis.
- Diagnoza i Terapia Dzieci z Zaburzeniami Autystycznymi.
- Wspomaganie Edukacji Dzieci z zaburzeniami Neurorozwojowymi.
- Prowadzenia zajęć według programu "Ruch dla Uczenia się" MOVE TO LEARN",
- Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego APD
- SLI- specyficzne zaburzenia językowe,
- Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych- usprawnianie pracy lewej półkuli
- Stymulacja procesów myślenia
- Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami języka (niesłyszących, autystycznych, z afazją)
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania,
- Ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka,
- Wsparcie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w kl I- III.
W prywatnym życiu...
Jestem mamą dorosłych już dzieci, które nauczyły mnie:
NIE MA MAŁO ZDOLNYCH DZIECI- SĄ LUDZIE, KTÓRZY POTRZEBUJĄ TYLKO AKCEPTACJI I DOBREGO WSPARCIA, A WTEDY ZAWSZE ROZWINĄ SKRZYDŁA NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOŚCI.
Uwielbiam swojego psa i spacery z nim oraz cenię sobie spotkania z ludźmi- od nich czerpię życiową mądrość :)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok