Matematyka coraz mniej zrozumiała dla uczniów nawet klas młodszych?
Matematyka to taki rodzaj wiedzy, który jest niewątpliwie związany z rozwojem intelektualnym dziecka i powszechnie jest postrzegana jako trudna dziedzina wiedzy. Kompetencja do rozumienia pojęć matematycznych jest zatem związana z odpowiednim poziomem rozwoju dziecka.
Matematyka dla dzieci – gwarancją sukcesu ?
Często jest wyrażane przekonanie zwłaszcza przypadku najmłodszych dzieci, że specjalne zdolności matematyczne są gwarancją sukcesu. W ten sposób porażki są tłumaczone przyczynami zewnętrznymi, takimi jak cechy wrodzone. Walka o zmianę sytuacji dziecka doświadczającego niepowodzeń wydaje się wówczas niezwykle trudna. Dzieci w wieku przedszkolnym z zapałem odkrywają świat ,zadają pytania, fascynują się zagadkami logicznymi czy matematycznymi wyzwaniami. Uwielbiają zmagać się z prostymi obliczeniami , cieszą się z odniesionego sukcesu i maja poczucie mocy sprawczej.
Jak nauczać?
Formalny sposób nauczania matematyki w szkole może dość szybko zniweczyć osiągnięte już sukcesy intelektualne i emocjonalne dziecka. Rozumienie pojęć matematycznych wywodzi się z działań na przedmiotach. Szczególnie w klasach najmłodszych, rozumienie działań matematycznych czy prostych zadań tekstowych, jest zdeterminowana ilością i różnorodnością działań uczniów w przestrzeni materialnej. Dziecko musi dokonywać zmian w przestrzeni wokół siebie, tak by mogło się następnie do nich odwoływać.
Pojęcia matematyczne tworzą się dzięki wielu wcześniejszym doświadczeniom , polegającym na zauważeniu przez dzieci zmian , jakie nastąpiły na skutek ich działalności w rzeczywistości. Tym zmianom nadają znaczenia.
Nie poddawaj się i próbuj !
Akceptacja samodzielności dziecięcych prób badawczych pozwoliłaby każdemu dziecku odnaleźć poziom problemu właściwy dla jego myślenia matematycznego. Najważniejszym celem prowadzenia różnych sytuacji badawczych jest nie tyle szybkie sformułowanie właściwej odpowiedzi, ale ciągłe podejmowanie próby poradzenia sobie przez dziecko z danym problemem. Rodzaj działania , rodzaj używania rzeczy (potraktujmy w ten sposób także liczby, które można poddawać manipulacjom) buduje umysł.
Uczniowie w klasach najmłodszych musza manipulować przedmiotami, samodzielnie zauważać prawidłowości związane ze swoimi działaniami oraz podejmować próby ich wyjaśniania.
Należałoby zatem organizować uczniom zajęcia podczas których będą wykonywać różne czynności, badając zależności – budowanie z klocków, ważenie , granie w gry logiczne, szukanie prawidłowości w zbiorach przedmiotów i wiele innych. Trzeba także słuchać uważnie dzieci i pozwolić działać zgodnie z ich pomysłami. Nie ingerować we wszystkie próby i pozwolić samodzielnie przekonać się o nieprawdziwości postawionej hipotezy. Należy pytać :
-
Dlaczego tak myślisz?,
-
Dlaczego tak się dzieje?,
-
A co by było, gdyby…?
Autentyczny dialog z dzieckiem uczy szacunku dla jego wiedzy, pomysłowości i wysiłku poznawczego.
Zapraszamy do zapoznania się z ofertą zajęć Prorozwojowych, które profilujemy między innymi pod naukę matematyki TUTAJ
Źródło:
Alina Kalinowska „Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego” Warszawa 2010