• Kim jesteśmy?
  • Zajęcia
  • Wydarzenia
  • Kontakt
  • Strefa wiedzy
  • Wasze pytania
| orzelek.edu.pl| orzelek.edu.pl
  • Kim jesteśmy?
  • Zajęcia
  • Wydarzenia
  • Kontakt
  • Strefa wiedzy
  • Wasze pytania

Orzełek Matematyczny

Fantastic LMS and instructors, well laid out, good speed, and explains.
  • Strona główna
  • Blog
  • Orzełek Matematyczny
  • Matematyka coraz mniej zrozumiała dla uczniów nawet klas młodszych?

Matematyka coraz mniej zrozumiała dla uczniów nawet klas młodszych?

  • Wysłane przez Karol Romański
  • Kategorie Orzełek Matematyczny
  • Data 2 listopada 2020
  • Komentarze 0 komentarz

Matematyka to taki rodzaj wiedzy, który jest niewątpliwie związany z rozwojem intelektualnym dziecka i powszechnie jest postrzegana jako trudna dziedzina wiedzy. Kompetencja do rozumienia pojęć matematycznych jest zatem związana z odpowiednim poziomem rozwoju dziecka.

Matematyka dla dzieci – gwarancją sukcesu ?

Często jest wyrażane przekonanie zwłaszcza przypadku najmłodszych dzieci, że specjalne zdolności matematyczne są gwarancją sukcesu. W ten sposób porażki są tłumaczone przyczynami zewnętrznymi, takimi jak cechy wrodzone. Walka o zmianę sytuacji dziecka doświadczającego niepowodzeń wydaje się wówczas niezwykle trudna. Dzieci w wieku przedszkolnym z zapałem odkrywają świat ,zadają pytania, fascynują się zagadkami logicznymi czy matematycznymi wyzwaniami. Uwielbiają zmagać się z prostymi obliczeniami , cieszą się z odniesionego sukcesu i maja poczucie mocy sprawczej.

Jak nauczać?

Formalny sposób nauczania matematyki w szkole może dość szybko zniweczyć osiągnięte już sukcesy intelektualne i emocjonalne dziecka. Rozumienie pojęć matematycznych wywodzi się z działań na przedmiotach. Szczególnie w klasach najmłodszych, rozumienie działań matematycznych czy prostych zadań tekstowych, jest zdeterminowana ilością i różnorodnością działań uczniów w przestrzeni materialnej. Dziecko musi dokonywać zmian w przestrzeni wokół siebie, tak by mogło się następnie do nich odwoływać.
Pojęcia matematyczne tworzą się dzięki wielu wcześniejszym doświadczeniom , polegającym na zauważeniu przez dzieci zmian , jakie nastąpiły na skutek ich działalności w rzeczywistości. Tym zmianom nadają znaczenia.

Nie poddawaj się i próbuj !

Akceptacja samodzielności dziecięcych prób badawczych pozwoliłaby każdemu dziecku odnaleźć poziom problemu właściwy dla jego myślenia matematycznego. Najważniejszym celem prowadzenia różnych sytuacji badawczych jest nie tyle szybkie sformułowanie właściwej odpowiedzi, ale ciągłe podejmowanie próby poradzenia sobie przez dziecko z danym problemem. Rodzaj działania , rodzaj używania rzeczy (potraktujmy w ten sposób także liczby, które można poddawać manipulacjom) buduje umysł.

Uczniowie w klasach najmłodszych musza manipulować przedmiotami, samodzielnie zauważać prawidłowości związane ze swoimi działaniami oraz podejmować próby ich wyjaśniania.
Należałoby zatem organizować uczniom zajęcia podczas których będą wykonywać różne czynności, badając zależności – budowanie z klocków, ważenie , granie w gry logiczne, szukanie prawidłowości w zbiorach przedmiotów i wiele innych. Trzeba także słuchać uważnie dzieci i pozwolić działać zgodnie z ich pomysłami. Nie ingerować we wszystkie próby i pozwolić samodzielnie przekonać się o nieprawdziwości postawionej hipotezy. Należy pytać :

  • Dlaczego tak myślisz?,

  • Dlaczego tak się dzieje?,

  • A co by było, gdyby…?

Autentyczny dialog z dzieckiem uczy szacunku dla jego wiedzy, pomysłowości i wysiłku poznawczego.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą zajęć Prorozwojowych, które profilujemy między innymi pod naukę matematyki TUTAJ

Źródło:
Alina Kalinowska „Pozwólmy dzieciom działać – mity i fakty o rozwijaniu myślenia matematycznego” Warszawa 2010

  • Udostępnij:
author avatar
Karol Romański

Poprzedni post

Twoja wewnętrzna studnia spokoju, czyli przepona jako najważniejszy mięsień oddechowy.
2 listopada 2020

Następny wpis

Rola języka w edukacji szkolnej
23 listopada 2020

Może Ci się spodobać

matematyka zoliborz
Co zrobić, by dziecko uczyło się efektywnie?
27 kwietnia, 2021

Zostaw odpowiedź Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Search

Kategorie

  • Bez kategorii
  • Blog
  • Dysleksja
  • Orzełek Matematyczny
  • RUCH
  • Warsztaty

Najnowsze kursy

Matematyka – do matury i egazaminu 8-klasisty

Matematyka – do matury i egazaminu 8-klasisty

120 zł
Matematyka oraz język polski – dla dzieci 5 – 9 lat

Matematyka oraz język polski – dla dzieci 5 – 9 lat

100 zł
Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna

110 zł

Zapisz się na nasz Newsletter

Bądź o krok do przodu dzięki naszym najnowszym okazjom, ofertom i rabatom w Gabinecie Orzełek


Contact

  •   gabinet@orzelek.edu.pl
  •   +48 798 491 865
  •   +48 504988707
  •   ul. Gwiaździsta 5, Warszawa

Company

  • Kim jesteśmy
  • Strefa wiedzy
  • Kontakt
  • Dołącz do zespołu

Support

  • Documentation
  • Forums
  • Language Packs
  • Release Status

Gabinet terapeutyczny “Orzełek”

Gabinet Orzelek - Hosting zapewnia Hoste.pl

  • Polityka prywatności
  • Ciasteczka
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok