Warto zacząć pracować jak najwcześniej nad tym, aby dziecko było świadome własnej wartości, wykorzystało swoje potencjalne możliwości, dobrze się czuło w szkole i odnosiło w niej sukcesy. Tempo nauki bywa za szybkie, a nagromadzenie materiału zbyt duże jak na możliwości dziecka. To, co dla jednego dziecka jest łatwe, dla innego może stanowić dużą trudność. Różnice indywidualne między uczniami wypływają nie tylko z odmiennego globalnego poziomu rozwoju psychofizycznego, ale także mogą być spowodowane dysharmonią w poziomie rozwoju poszczególnych sfer osobowości oraz funkcji psychicznych. Podstawowym warunkiem powodzenia w pracy nad usuwaniem trudności w opanowaniu czytania i pisania jest ustalenie przyczyny tych trudności oraz dobór odpowiednich metod postępowania. Jedną z takich metod jest terapia pedagogiczna.
Formy i metody pracy
Terapia pedagogiczna to seria specjalnie przygotowanych ćwiczeń, kładących szczególny nacisk na rozwój podstawowych umiejętności szkolnych czyli czytania i pisania, choć nie tylko. Ćwiczenia są dobierane ze względu na wiek dziecka, jego poziom umysłowy, warunki środowiskowe, a przede wszystkim uwzględniają rodzaj i stopień zaburzeń czy opóźnień oraz poziom już zdobytych umiejętności. Na zajęciach terapii pedagogicznej stosowane są różnorodne formy i metody pracy z wykorzystaniem licznych środków i pomocy dydaktycznych, uwzględniających potrzeby danego dziecka lub grupy dzieci. Zajęcia mogą być prowadzone indywidualnie lub w małych grupach. Postępy w terapii zależą od wielu czynników, m.in. od wieku dziecka i zakresu zaburzeń.
Co nas wyróżnia?
Praca terapeuty pedagogicznego wymaga dużej wiedzy i umiejętności, ciągłego ich podnoszenia, odpowiedzialności, kreatywności, cierpliwości, wyczucia i taktu pedagogicznego, ciepła oraz życzliwości. Zadaniem terapeuty pedagogicznego jest korygowanie zaburzonych funkcji, ułatwianie dzieciom opanowywania wiadomości i umiejętności wymaganych na danym poziomie nauki szkolnej, zapobieganie powstawania zaburzeń emocjonalnych wynikających z napotykania trudności edukacyjnych oraz wzmacnianie wiary we własne możliwości.
Zajęcia terapii pedagogicznej przeznaczone są dla uczniów z grupy ryzyka dysleksji lub z dysleksją rozwojową.
Skierowane są również do dzieci, które doświadczają trudności w zakresie:
nauki czytania i pisania,
motoryki dużej i małej,
koordynacji wzrokowo-słuchowo-ruchowej,
funkcji słuchowo-językowych oraz funkcji wzrokowych,
Pouczająca lektura! Doceniam szczegółowość i dokładność. Szkoda tylko, że niektóre fragmenty są zbyt techniczne dla laików. Mimo to, świetne źródło wiedzy!
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok
1 komentarz
Pouczająca lektura! Doceniam szczegółowość i dokładność. Szkoda tylko, że niektóre fragmenty są zbyt techniczne dla laików. Mimo to, świetne źródło wiedzy!