Jest to specjalizacja logopedii zajmująca się diagnozą i terapią różnych postaci zaburzeń komunikacji spowodowanych uszkodzeniami neurologicznymi zarówno w przypadku dzieci jak i osób dorosłych.
Jest szereg specjalizacji w dziedzinie neurologopedii:
Wczesna Interwencja Neurologopedyczna (praca z wcześniakami, noworodkami, niemowlętami i dziećmi do lat 3 z trudnościami w przyjmowaniu pokarmów, z zaburzeniami komunikacji na wczesnym etapie rozwoju)
Terapia w zakresie rozwoju komunikacji (opóźniony rozwój mowy, wady wymowy, niepłynność mowy (jąkanie), niedosłuch , spectrum autyzmu m.in. Zespół Aspergera), niepełnosprawność intelektualna (m.in. Zespół Downa, FAS), uszkodzenia obwodowego i ośrodkowego układu nerwowego u dzieci (m.in. MPD)
Terapia mowy osób dorosłych (po chorobach onkologicznych w obrębie twarzo-czaszki, udarach, wylewach)
Kiedy z dzieckiem do neurologopedy?
gdy jest z grupy ryzyka ciążowego, okołoporodowego, urodziło się przedwcześnie, było karmione sondą
gdy ma kłopoty ze oddychaniem przez nos, ssaniem w okresie noworodkowym i niemowlęcym, przyjmowaniem pokarmów o różnej konsystencji
Prawidłowo przebiegające funkcje oddychania, ssania, gryzienia, żucia są nadrzędnymi i kluczowymi w rozwoju mowy tzw. PRYMARNYMI.
gdy dziecko nie głuży, nie gaworzy, mowa nie rozwija się zgodnie z przyjętymi normami, nie reaguje na swoje imię i komunikaty kierowane do niego
gdy w wieku dwóch lat mówi niewyraźnie, ma wadę wymowy
gdy ślini się nadmiernie, często ma uchyloną buzię oraz nie oddycha przez nos
gdy ma zdiagnozowany zespół genetyczny, zaburzenia neurologiczne bądź zaburzenia ze spektrum autyzmu
gdy ma zaburzenia mowy po udarze mózgu lub wypadku.
Najczęściej neurologopeda pracuje z dziećmi, u których występują wady wymowy lub zaburzona jest u nich komunikacja. Jednak czasem pacjentem logopedy jest osoba dorosła, która w wyniku udaru ma kłopoty z przyjmowaniem pokarmów (tzw. dysfagia) oraz całkowicie lub częściowo straciła zdolność mowy, co przejawia się również w problemach z czytaniem, pisaniem, rozumieniem oraz liczeniem.
Ja jako logopeda (obecnie neurologopeda) pracuję od 20 lat z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym i szkolnym. Specjalizuję się w diagnozie i terapii dyslalii (wady wymowy), Opóźnionego Rozwoju Mowy, pracuję również z dziećmi, u których stwierdzone zostały niedosłuchy typu przewodzeniowego i ośrodkowego (Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowego), całościowe zaburzenia rozwoju ( Zespół Aspergera), niepełnosprawność intelektualna.
O MNIE
Jestem Logopedą z 20- letnim doświadczeniem w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i szkolnym. Od początku swojej kariery logopedycznej zajmuję się terapią dyslalii - tzw. prostych wad wymowy, jednak coraz częściej trafiają do mnie dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi: niedosłuchami pochodzenia obwodowego i korowego, alalią (niedokształceniem mowy pochodzenia korowego, SLI), afazją, zaburzeniami komunikacji towarzyszącym Zespołowi Aspergera, Zespołowi Downa, Upośledzeniu Umysłowemu.
Rosnące potrzeby terapeutyczne spowodowały, że w MARCU 2020 r. uzyskałam dyplom ukończenia studiów w zakresie Neurologopedii z tytułem Specjalisty Wczesnej Interwencji Neurologopedycznej.
MOJE KWALIFIKACJE
Uczestniczyłam w swoim życiu zawodowym w licznych kursach, warsztatach i Konferencjach Naukowych m.in.:
- Ankyloglosja Noworodków i Niemowląt.
- Logorytmika - ruch słuch słowo- certyfikat uprawniający do prowadzenia zajęć logorytmicznych.
- Terapia dziecka z rozszczepem oraz elektrostymulacji w logopedii,
- Wykorzystanie elementów metody verbotonalnej w terapii dzieci z zaburzeniami w komunikacji językowej.
- Neurorehabilitacja traktu ustno-twarzowego,
- Terapia ręki i zaburzeń motoryki małej I i II stopnia; diagnoza- terapia- masaż,
- Implanty ślimakowe- gdy aparat słuchowy nie wystarcza.
- Holistyczny model wsparcia osób niedosłyszących.
- Zespół Aspergera- szkolenie w Fundacji Synapsis.
- Diagnoza i Terapia Dzieci z Zaburzeniami Autystycznymi.
- Wspomaganie Edukacji Dzieci z zaburzeniami Neurorozwojowymi.
- Prowadzenia zajęć według programu "Ruch dla Uczenia się" MOVE TO LEARN",
- Diagnoza i terapia zaburzeń przetwarzania słuchowego APD
- SLI- specyficzne zaburzenia językowe,
- Stymulacja mechanizmów lewopółkulowych- usprawnianie pracy lewej półkuli
- Stymulacja procesów myślenia
- Programowanie języka dla dzieci z zaburzeniami języka (niesłyszących, autystycznych, z afazją)
- Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania,
- Ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka,
- Wsparcie uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się w kl I- III.
W prywatnym życiu...
Jestem mamą dorosłych już dzieci, które nauczyły mnie:
NIE MA MAŁO ZDOLNYCH DZIECI- SĄ LUDZIE, KTÓRZY POTRZEBUJĄ TYLKO AKCEPTACJI I DOBREGO WSPARCIA, A WTEDY ZAWSZE ROZWINĄ SKRZYDŁA NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOŚCI.
Uwielbiam swojego psa i spacery z nim oraz cenię sobie spotkania z ludźmi- od nich czerpię życiową mądrość :)
We use cookies to ensure that we give you the best experience on our website. If you continue to use this site we will assume that you are happy with it.Ok